Οι νέες ταυτότητες έρχονται... Πολλοί θα έχετε ακούσει για τον ερχομό τους, τουλάχιστον εδώ και μία δεκαετία.
Γιατί όμως αυτή η αλλαγή; Ο λόγος είναι ότι οι ταυτότητες δεν πληρούν τα ελάχιστα μέτρα ασφαλείας κατά της παραχάραξης και πλαστογραφίας. Οι τωρινές ταυτότητες δεν έχουν τα μέτρα ασφαλείας τα οποία θα έκαναν πολύ δύσκολη την κάθε προσπάθεια παραχάραξης.
Τα μέτρα ασφαλείας των χάρτινων πλαστικοποιημένων ταυτοτήτων είναι τα εξής: Για τα μέτρα ασφαλείας που δεν χρειάζεται ειδικός εξοπλισμός είναι το υδατογράφημα με προσωπογραφία και η ταινία ασφαλείας. Για τα κρυφά μέτρα ασφαλείας, είναι η εκτύπωση ορατή μόνο σε υπεριώδης ακτινοβολία. Τα μέτρα αυτά, είναι πολύ βασικά και δεν προστατεύουν τα προσωπικά στοιχεία της ταυτότητας. Για παράδειγμα, η σφραγίδα δεν επαρκεί για να προστατευτεί η φωτογραφία από μία πιθανή αλλαγή της. H εξέταση στο μικροσκόπιο είναι χρονοβόρα και φυσικά, δεν υπάρχει χρόνος για ελεγχθούν όλοι, θυμηθείτε ότι σε κάθε πτήση υπάρχουν περί τους 150 επιβάτες και ένας τέτοιος τρόπος εξακρίβωσης δεν θα ήταν αγαπητός από τους επιβάτες και όχι μόνο.
Το ίδιο πρόβλημα υπήρχε και στα διπλώματα οδήγησης, τα λεγόμενα "τρίπτυχα". Η φωτογραφία δεν έχει επαρκή προστασία (σφραγίδα) και η αλλαγή της είναι σχετικά εύκολη. Όπως φαίνεται στη φωτογραφία, το κρικάκι είναι καινούργιο και λείο ενώ το αποτύπωμα στη διπλανή σελίδα είναι αγκαθωτό...
Γιατί όμως αυτή η αλλαγή; Ο λόγος είναι ότι οι ταυτότητες δεν πληρούν τα ελάχιστα μέτρα ασφαλείας κατά της παραχάραξης και πλαστογραφίας. Οι τωρινές ταυτότητες δεν έχουν τα μέτρα ασφαλείας τα οποία θα έκαναν πολύ δύσκολη την κάθε προσπάθεια παραχάραξης.
Τα μέτρα ασφαλείας των χάρτινων πλαστικοποιημένων ταυτοτήτων είναι τα εξής: Για τα μέτρα ασφαλείας που δεν χρειάζεται ειδικός εξοπλισμός είναι το υδατογράφημα με προσωπογραφία και η ταινία ασφαλείας. Για τα κρυφά μέτρα ασφαλείας, είναι η εκτύπωση ορατή μόνο σε υπεριώδης ακτινοβολία. Τα μέτρα αυτά, είναι πολύ βασικά και δεν προστατεύουν τα προσωπικά στοιχεία της ταυτότητας. Για παράδειγμα, η σφραγίδα δεν επαρκεί για να προστατευτεί η φωτογραφία από μία πιθανή αλλαγή της. H εξέταση στο μικροσκόπιο είναι χρονοβόρα και φυσικά, δεν υπάρχει χρόνος για ελεγχθούν όλοι, θυμηθείτε ότι σε κάθε πτήση υπάρχουν περί τους 150 επιβάτες και ένας τέτοιος τρόπος εξακρίβωσης δεν θα ήταν αγαπητός από τους επιβάτες και όχι μόνο.
Το πρόβλημα των παλαιών διπλωμάτων οδήγησης "λύθηκε" το 2009, όπου εκδόθηκαν άδειες οδήγησης σε μορφή πλαστικής κάρτας, "ID-1" με τα ελάχιστα μέτρα ασφαλείας που ζητούσε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι νέες (τότε) άδειες οδήγησης δεν άφηναν περιθώρια προς παραχάραξη, κάνοντας ορατή τη όποια προσπάθεια αλλαγής οποιουδήποτε προσωποποιημένου στοιχείου. Το ολόγραμμα ασφαλείας καλύπτει όλα τα προσωπικά στοιχεία τα οποία είναι χαραγμένα με λέιζερ. Η φωτογραφία στην πραγματικότητα είναι εκτυπωμένη (τουλάχιστον) 3 φορές. Για να εμφανιστεί η κρυφή φωτογραφία, χρειάζεται υπεριώδης φωτισμός.
Δεν είναι μόνο το ολόγραμμα το μοναδικό μέτρο ασφαλείας πρώτου επιπέδου, δηλαδή αυτά που φαίνονται χωρίς ειδικό εξοπλισμό. Το άστρο της Βεργίνας, είναι εκτυπωμένο με οπτικά μεταβλητό μελάνι. Επιπλέον, η ημερομηνία γέννησης γίνεται "αντιληπτή" με την αφή.
Το ίδιο μελάνι χρησιμοποιείτε και στα ελληνικά διαβατήρια αλλά και στα αμερικανικά χαρτονομίσματα των 100 δολαρίων, έκδοση 1996-2013.100USD
Η αδυναμία των πλαστογράφων της "αντιγραφής" των αδειών οδήγησης, φαίνεται ξεκάθαρα στην κάτω φωτογραφία.
Τα ελληνικά διαβατήρια, έχουν αρκετά μέτρα ασφαλείας, όπως το ολόγραμμα ασφαλείας, υδατογράφημα και ένα μικροκύκλωμα στο οποίο είναι αποθηκευμένα τα προσωπικά δεδομένα του κατόχου. Κάθε αλλαγή των στοιχείων αυτών, είναι εύκολα εντοπίσιμη, καθώς τα ίδια στοιχεία υπάρχουν στο μικροκύκλωμα. Επιπλέον, και στα διαβατήρια υπάρχει η κρυφή φωτογραφία. Η αλλαγή της από παραχαράκτες, θα φανεί στο υπεριώδης φως αλλά και από την ηλεκτρονική φωτογραφία η οποία είναι αποθηκευμένη στο μικροκύκλωμα.
Αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να αντικατασταθούν τα δελτία ταυτότητας. Οι ταυτότητες δεν παρέχουν ασφάλεια και η αλλαγή τους είναι επιβεβλημένη. Ένας άλλος λόγος της αλλαγής είναι, δεν υπάρχει η μηχανικός αναγνωρίσιμη ζώνη, γνωστή ως MRZ. Με αυτή τη ζώνη, οι ταυτότητες διαβάζονται μηχανικός από τα μηχανήματα στους ελέγχους των συνόρων. Με το τρόπο αυτό, ο έλεγχος θα είναι πολύ γρήγορος. Το 2010 έγινε η αλλαγή των υπηρεσιακών ταυτοτήτων (της αστυνομίας). Μετά από μία σχεδόν δεκαετία, θα ξεκινήσει η αλλαγή των απλών ταυτοτήτων.
Σε επόμενο άρθρο θα δούμε και αναλύσουμε τα μέτρα ασφαλείας των διαβατηρίων.





Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου